Πέμπτη, Ιούλιος 19, 2018

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 7ος

Το διάταγμα που «γέννησε» την Βυζαντινή Αυτοκρατορία-Για πρώτη φορά στην ιστορία εφαρμόστηκε ένας τέτοιος νόμος

 

 

 

 

 

Το διάταγμα που «γέννησε» την Βυζαντινή Αυτοκρατορία

-Για πρώτη φορά στην ιστορία εφαρμόστηκε ένας τέτοιος νόμος

 

Η χριστιανική θρησκεία είχε αρχίσει να «εισβάλλει» για τα καλά στην ζωή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, την ίδια στιγμή που ο εμφύλιος μαινόταν σε Ανατολή και Δύση. Ο Κωνσταντίνος ο Α’, που έμεινε στην ιστορία ως Μέγας Κωνσταντίνος, είχε γοητευθεί από την νέα θρησκεία. Γνώριζε επίσης πως οι πιστοί της κρύβονταν στις κατακόμβες για να προσευχηθούν και είχαν υποστεί ανελέητους διωγμούς. Πολιτικά αλλά και ηθικά, είχε πάρει την απόφαση να σταματήσει αυτή την αντιμετώπιση, εφόσον κέρδιζε τον Μαξέντιο.

Την παραμονή της μεγάλης σύγκρουσης, ο Κωνσταντίνος είδε ένα όραμα. Έναν φωτεινό σταυρό, που σχηματιζόταν με τα ελληνικά γράμματα Χ-Ρ, με την επιγραφή «Εν τούτω νίκα». Την επόμενη μέρα θριάμβευσε επί του Μαξέντιου. Λίγους μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 313 μ.Χ., συναντήθηκε στα Μεδιόλανα (σημερινό Μιλάνο) με τον Αύγουστο Λικίνιο και πήραν αποφάσεις όσον αφορά στην ανεξιθρησκία και την θρησκευτική ελευθερία. Η πιο σημαντική αναφορά έγινε για τον Χριστιανισμό, ο οποίος έγινε επιτρεπτή θρησκεία και για πρώτοι φορά οι χριστιανοί πιστοί που κατοικούσαν στα εδάφη της αυτοκρατορίας μπορούσαν να ασκήσουν άφοβα και ελεύθερα τα θρησκευτικά του καθήκοντα.

Ωστόσο, οι διωγμοί συνεχίστηκαν για περίπου μια 10ετία, μέχρι που ο Κωνσταντίνος έγινε μονοκράτορας κερδίζοντας τον Λικίνιο στην μάχη των ηγετών της Δύσης και της Ανατολής. Η ανεξιθρησκεία που θεσπίστηκε από το «διάταγμα των Μεδιολάνων» οδήγησε σιγά σιγά στην δημιουργία του Βυζαντίου, το «εκχριστιανισμένο ρωμαϊκό κράτος της ανατολής». Έξι χρόνια μετά την πλήρη επικράτησή του, ο Κωνσταντίνος μετέφερε την πρωτεύουσα της αχανούς αυτοκρατορίας στην Ανατολή, σε μια πόλη που πήρε το όνομά του. Την Κωνσταντινούπολη.

Λίγο πριν πεθάνει, βαφτίστηκε χριστιανός. Από το 380 μ.Χ. ο Χριστιανισμός θα γίνει επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας και σταδιακά η ελληνική γλώσσα κέρδιζε όλο και περισσότερο έδαφος, μέχρι που έγινε επίσημη το 620 μ.Χ. Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία πήρε την θέση της Ρωμαϊκής με ένα εντελώς διαφορετικό πρόσωπο. Αυτό της «εξελληνισμένης» και της «εκχριστιανισμένης» αυτοκρατορίας. Τουλάχιστον το δεύτερο, είχε ως αφετηρία το «διάταγμα των Μεδιολάνων».

E-Daily.gr   19/7/2018

 

 

 

 

 

 

Τρίτη, 17 Ιουλίου 2018

Οι Χάρτες που Αποδεικνύουν.

Τι Ήξεραν οι Αρχαίοι Έλληνες για τον Κόσμο μας


Σημαντική έκθεση στο Μανχάταν, με αρχαίους Ελληνικούς και ρωμαϊκούς χάρτες, αποκαλύπτει ότι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι γνώριζαν για την ύπαρξη ηπείρου στους Αντίποδες της Γης.
Χάρτης του 1487 από τη λατινική μετάφραση της Γεωγραφίας του Πτολεμαίου, που
περιέχει τους ανέμους και την πρωτοποριακή για την εποχή προοπτική της επιφάνειας της Γης. ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ο άνθρωπος φτάσει στο Διάστημα για να παρατηρήσει τη Γη από μακριά, Έλληνες και Ρωμαίοι προσπάθησαν να συνειδητοποιήσουν το σχήμα και το μέγεθος του κόσμου. Οι προσεγγίσεις τους υπήρξαν διαφορετικές: οι Έλληνες μέτρησαν τον κόσμο με βάση τα άστρα, ενώ οι Ρωμαίοι με βάση τις χιλιομετρικές αποστάσεις των οδών τους.
Η έκθεση, διοργανώθηκε στο Institute for the Study of the Ancient World της Νέας Υόρκης, άνοιξε τις πύλες της την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013 και διήρκεσε έως τις 5 Ιανουαρίου 2014.
Σε αυτή, ο κόσμος του Έλληνα γεωγράφου Στράβωνα (64 π.X.-24 μ.Χ.) ξεδιπλώνεται μπροστά στον επισκέπτη. «Η έκθεση επιτρέπει να κατανοήσουμε πώς οι αρχαίοι αντιλαμβάνονταν τον χώρο και πώς τον απεικόνιζαν. Η γεωγραφία δεν είναι μόνο χάρτες, αξίζει να εξετάσουμε τη διανοητική διεργασία πίσω από αυτούς», λέει η Ρομπέρτα Κιμ, επικεφαλής της έκθεσης.
Ο Στράβων είναι ο πρώτος που με τα “Γεωγραφικά” του δημιούργησε τον πρώτο Παγκόσμιο Γεωγραφικό Άτλαντα, έργο ακριβές και ποιοτικό. Πριν από αυτόν, οι ανακαλύψεις του Αριστοτέλη στα τέλη του 4ου π.Χ. αιώνα γύρω από τις σεληνιακές εκλείψεις και τον ορίζοντα, προσφέρουν τις πρώτες ενδείξεις για τη σφαιρικότητα της Γης.
Ο Ερατοσθένης (276-194), που εργαζόταν στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, είναι αυτός που υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς όπως το σημερινό.

Η Γη είναι σφαιρική

Ο Ερατοσθένης γνώριζε ότι η Γη είναι σφαιρική και υπολόγισε την περιφέρειά της σε 252.000 στάδια. Δεν ξέρουμε όμως την ακρίβεια της μέτρησης, καθώς δεν ξέρουμε ποιο είδος σταδίου χρησιμοποίησε. Αν πάντως χρησιμοποίησε το οδοιπορικό στάδιο (157,50 μέτρα) τότε την υπολόγισε σε 39.690 χιλιόμετρα που είναι αρκετά καλός υπολογισμός, με δεδομένο ότι σήμερα υπολογίζεται σε 40.007,86 χιλιόμετρα.
Έλληνες και Ρωμαίοι εντόπισαν τον Αρκτικό Κύκλο, το βόρειο εύκρατο ημισφαίριο, τον τροπικό του Καρκίνου και τον Νότιο Πόλο.
Ο σημαντικότερος πάντως από τους Έλληνες γεωγράφους είναι ο ερευνητής στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας του 2ου αιώνα μ.Χ. Κλαύδιος Πτολεμαίος. Δύο από τα συγγράμματά του, ένα περί αστρονομίας και ένα για τη γεωγραφία, μεταφράστηκαν στα λατινικά τον Μεσαίωνα, επηρεάζοντας καθοριστικά τη μετέπειτα ευρωπαϊκή επιστημονική έρευνα.

Αντίποδες = Αμερική

Η “Γεωγραφία” του Πτολεμαίου προσφέρει πλήθος στοιχείων για αρχαίους τόπους και πόλεις και επέτρεψε στους χαρτογράφους του Μεσαίωνα να σχεδιάσουν τον πρώτο σχεδόν σύγχρονο χάρτη. Η χαρτογραφική μέθοδος του Πτολεμαίου, γνωστή και ως Mappa Mundi (Παγκόσμιος Χάρτης), έγινε ο κανόνας για τους επόμενους δύο αιώνες.
Οι χάρτες αυτοί ήταν διακοσμημένοι με τα σύμβολα των οκτώ ανέμων, καθώς και με σύμβολα που παρέπεμπαν στον διαχωρισμό του Αριστοτέλη για τα πέντε θεμελιώδη στοιχεία: τη φωτιά, τη γη, το νερό, τον αέρα και τον αιθέρα.
Να σημειωθεί ότι όσοι από τους αρχαίους επιστήμονες και γεωγράφους δέχονταν την σφαιρικότητα της Γης, γνώριζαν για την ύπαρξη μιας αντίθετης διαμετρικά διακείμενης ηπείρου, την οποία ονόμαζαν “Αντίποδες της Γης”.
Η ΥΔΡΟΓΕΙΟΣ ΣΦΑΙΡΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΗ το 150 π.Χ. ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΑΥΤΟ που Υποτίθεται ΔΕΝ ΗΞΕΡΑΝ !!!
Για τους Αντίποδες είχε γράψει εκτενώς ο στωικός φιλόσοφος Κράτης από την Μάλλο της Κιλικίας, τον δεύτερο αιώνα π.Χ. Ο Κράτης ήταν από τους πρώτους που κατασκεύασε υδρόγειο σφαίρα, με σημειωμένη την ήπειρο που αποκαλούσε Αντίποδες (σχέδιο επάνω).
Αυτό και το γεγονός ότι ο Πτολεμαίος αντί να διατηρήσει την ακριβή εκτίμηση του Ερατοσθένηγια το μέγεθος της Γης, προτίμησε δική του, πολύ μικρότερη εκδοχή, ενθάρρυναν τον Χριστόφορο Κολόμβο στην επιδίωξή του να ταξιδέψει προς δυσμάς αναζητώντας τη μυστηριώδη ήπειρο.

iellada.gr diadrastika   17/7/2018


 

 

 

Φρούριο Καλύβας

- Χτισμένο από τον Φίλιππο Β’ της Μακεδονίας

Posted by IGOR στο Ιουλίου 16, 2018


Το Φρούριο Καλύβας είναι κάστρο που κτίστηκε από τον Φίλιππο Β΄της Μακεδονίας γύρω στο 340 π.Χ. και βρίσκεται σε υψόμετρο 627 μ., 4 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του εγκαταλειμμένου χωριού Καλύβα στον Νομό Ξάνθης. Χρησιμοποιήθηκε από τον Φίλιππο Ε΄, τον Περσέα, τους Ρωμαίους και απετέλεσε μέρος του δικτύου φρουρίων του Ιουστινιανού. Άρα χρησιμοποιήθηκε και κατά τη Μεσοβυζαντινή περίοδο.

Τοποθεσία & Στρατηγική Σημασία

Το Φρούριο βρίσκεται στην κορυφή του υψώματος Καλές (Κάστρο) σε υψόμετρο 627 μ., 4 χλμ. ΝΑ του εγκαταλειμμένου χωριού Καλύβα. Η θέση του είναι στρατηγική γιατί από αυτό ελέγχεται μεγάλο μέρος της κοιλάδας του Νέστου. Υπάρχει επίσης οπτική επαφή με άλλα φρούρια της παρανέστιας περιοχής.

Δομικά, Αρχιτεκτονικά, Οχυρωματικά Στοιχεία

Ο περίβολός του έχει σχήμα ακανόνιστου τραπεζίου με περίμετρο 245μ. και μέγιστο σωζόμενο ύψος 3,50μ.

Προστατευόταν με κυκλικούς και τετράπλευρους πύργους από τους οποίους έχουν αποκαλυφθεί έξι, δύο τετράπλευροι και τέσσερις κυκλικοί.

Αποκαλύφθηκαν επίσης πύλες. Η κυρίως είσοδος του φρουρίου είναι η λεγόμενη «Πύλη του Πριάπου» – ονομασία που προέρχεται από το αποτροπαϊκό ανάγλυφο του θεού που βρέθηκε κοντά της και κοσμούσε τον θολίτη λίθο από το τόξο του υπέρθυρου. Η πύλη αυτή οδηγούσε σε μία εσωτερική αυλή, όπου υπήρχαν δύο δίδυμες πύλες από τις οποίες κατευθυνόταν κανείς σε διαφορετικά τμήματα του φρουρίου. Στο κατώφλι της δυτικής (αριστερής για τον εισερχόμενο) υπάρχουν χαραγμένα πέλματα ποδιών που έχουν μαγική και αποτροπαϊκή σημασία. Στον τοίχο της ανατολικής υπάρχει τετράπλευρη κόγχη για το λατρευτικό αγαλμάτιο κάποιου θεού, προστάτη των πυλών. Ο χώρος αυτός σήμερα δεν είναι ενιαίος, διότι πάνω από την πύλη του Πριάπου έχει χτιστεί ο περίβολος του 2ου αι. μ.Χ. Μία ακόμα πύλη βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του περιβόλου.

Η σημαντικότερη κατασκευή του φρουρίου είναι μία δεξαμενή, που αποτελεί μεγάλο τεχνικό έργο της αρχαίας μηχανικής και υδραυλικής. Έχει σχήμα μελισσοκάλαθου, βάθος 12μ. και μέγιστη διάμετρο 8μ. Είναι κατασκευασμένη με λαξευτούς γωνιόλιθους επενδυμένους με ισχυρό υδραυλικό κονίαμα.

Στο φρούριο έχουν εντοπιστεί έξι φάσεις από τις οποίες σημαντικότερες είναι δύο: 1) του 4ου αι. π.Χ. με κύριο χαρακτηριστικό το ακανόνιστο τραπεζιόσχημο σύστημα τοιχοδομίας και β) του 2ου αι.μ.Χ., στην οποία χρησιμοποιείται υλικό της α΄φάσης, αργές πέτρες και ασβεστοκονίαμα.

Το φρούριο ανακαλύφθηκε από τον Δ. Τριαντάφυλλο το 1973 κατά τη διάρκεια περιοδείας στην ορεινή Ροδόπη, για εντοπισμό αρχαιοτήτων. Ανασκάφτηκε από τον ίδιο, τα χρόνια 1975-1992. Ακολούθησαν εργασίες διαμόρφωσης (1993-1998), περίφραξης κτλ. που θα ολοκληρωθούν με ολοκληρωμένο πρόγραμμα αξιοποίησης του χώρου το οποίο άρχισε να υλοποιείται το 2002 υπό την εποπτεία του ανασκαφέα. Ο χώρος είναι επισκέψιμος.

http://www.kastra.eu/castlegr.php?kastro=kalyva

Διαδώστε το!

 

 

 

 

 

 

Κυριακή, 15 Ιουλίου 2018

Ακούστε τον καθηγητή Ιστορίας στην Οξφόρδη που εξευτελίζει τους Έλληνες πολιτικούς

για τη Μακεδονία μας (βίντεο)


«Η Μακεδονία είναι Ελληνική» ξεκαθαρίζει ο καθηγητής Robin Lane Fox, που θεωρείται από τους επιφανέστερους μελετητές της Αρχαίας Ιστορίας της Μακεδονίας.

«Η Μακεδονία είναι ένα ελληνόφωνο βασίλειο της Βορείου Ελλάδας, που κατοικείται από ανθρώπους που χρησιμοποιούν ελληνικά ονόματα, έχουν το ελληνικό ημερολόγιο τη λατρεία των αρχαίων Ελλήνων», εξηγεί ο Φοξ.

Μάλιστα, ο καθηγητής χαρακτήρισε εξωφρενικές τις αιτιάσεις των Σκοπίων. «Εκείνοι που ζουν στα Σκόπια και υποστηρίζουν ότι εκεί είναι η Μακεδονία, η πατρίδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι αμαθείς και εξωφρενικοί» , επισημαίνει, σημειώνοντας με νόημα:

«Είναι σαν να πει κανείς ότι το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έχει τις ρίζες του στη Λευκορωσία κι ότι η Οξφόρφη ήταν το Μινσκ». Τι έχουν να πουν σε αυτό όσοι Έλληνες δηλώνουν ανοιχτοί σε σύνθετη ονομασία ή όσοι λένε ότι «δεν ξέρουν καμία χώρα που να λέγεται Σκόπια»;

Δείτε το βίντεο:

https://www.youtube.com/watch?v=fa50mTjtbAs

 

 

 

 

 

Ξύλο, βιασμοί και τρομοκρατία σε αγωνιστές της ΕΟΚΑ

Στο φως νέες καταθέσεις Ελληνοκυπρίων για βασανιστήρια από τους Βρετανούς κατά τον αγώνα του 1955-59

Ξύλο, βιασμοί και τρομοκρατία σε αγωνιστές της ΕΟΚΑ

Η βρετανική εφημερίδα «Mail on Sunday» δημοσιεύει σήμερα νέες καταθέσεις σε βάρος των αγγλικών αποικιοκρατικών δυνάμεων από βετεράνους αγωνιστές της ΕΟΚΑ κατά την περίοδο 1955-59 στην εν εξελίξει δικαστική υπόθεση στο Λονδίνο.

Σύμφωνα με το ΚΥΠΕ η βρετανική εφημερίδα αναφέρει ότι μία γυναίκα, 15 ετών την περίοδο του απελευθερωτικού αγώνα, την οποία οι Βρετανοί υποπτεύονταν ως μέλος της ΕΟΚΑ, συνελήφθη από Τουρκοκύπριους αστυνομικούς στο σπίτι της το 1956 υπό τη διοίκηση Βρετανού αξιωματικού.

Οι καταγγελίες στο φάκελο της υπόθεσης της συγκεκριμένης γυναίκας, που κατονομάζεται μόνο ως «Mrs XY», αναφέρουν ότι οδηγήθηκε σε ένα δάσος, όπου ξυλοκοπήθηκε και στη συνέχεια βιάστηκε .

Μετά οδηγήθηκε σε αστυνομικό σταθμό, όπου οι ανακριτές την πετούσαν «σαν μπάλα» από τον έναν στον άλλο. Κάποια στιγμή πέρασαν στο λαιμό της μία θηλιά και την έσφιξαν.

Οι Βρετανοί συνήγοροί της υποστηρίζουν ότι η αποικιοκρατική διοίκηση όχι μόνο παραβίασε τη Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και σε αυτή την υπόθεση, αλλά επίσης απέτυχε να προστατεύσει τα δικαιώματα υπηκόων της.

Ο 79χρονος σήμερα Χρίστος Σωκράτους δέχθηκε το 1958 κλωτσιές και ξυλοδαρμό, ποδοπατήθηκε και υποχρεώθηκε να μείνει με τα χέρια και τα πόδια τεντωμένα επί τέσσερις ώρες. Κατά τον διάρκειας 28 ημερών βασανισμό του είδε και άλλους νεαρούς άνδρες να σύρονται από τα κελιά τους για να βασανιστούν.

Η βρετανική κυβέρνηση, όπως μεταδίδει ο ανταποκριτής του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, προσπαθεί να ανατρέψει δικαστική απόφαση, που επιτρέπει την εκδίκαση των αγωγών των πρώην αγωνιστών της ΕΟΚΑ στο Λονδίνο.

NEWSBEAST.GR

 

 

 

 

Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2018

Η καθηγήτρια Άντζι Χόμπς:

Διδάξτε αρχαία ελληνική φιλοσοφία στα δημοτικά σχολεία


Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία είναι μια κοινή πολιτιστική πηγή και ανήκει σε όλους μας

Η καθηγήτρια Angie Hobbs πιστεύει πως μόνο ένα μάθημα φιλοσοφίας τη βδομάδα θα μπορούσε να ωφελήσει την πνευματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

«Αν αφήσουμε τα παιδιά να αμφισβητήσουν τα μοντέλα τα οποία τους διδάσκουμε αργότερα στη ζωή τους, ίσως να είναι πολύ αργά» προειδοποιεί η Angie Hobbs. «Για αυτό το λόγο χρειάζεται να ξεκινήσουμε να διδάσκουμε φιλοσοφία στο δημοτικό σχολείο.»

Άντζι Χόμπς: Διδάξτε αρχαία ελληνική φιλοσοφία στα δημοτικά σχολεία

Με αυτή τη δήλωση της η Καθηγήτρια μας εξηγεί ότι τα παιδιά θα έπρεπε να διδάσκονται από νεαρή ηλικία πως υπάρχουν και άλλοι τρόποι να δει κανείς τον κόσμο, πέρα από εκείνους τους τρόπους στους οποίους εκτίθενται από την οικογένεια τους και τον στενό κοινωνικό τους κύκλο. Πρόκειται για ένα εύστοχο και επίκαιρο ζήτημα, ειδικά λαμβάνοντας υπ’ όψη τον σύγχρονο προβληματισμό γύρω από τη ριζοσπαστικοποίηση που αντιμετωπίζουν οι νέοι.

Η Hobbs είναι η μόνη Καθηγήτρια σήμερα που ασχολείται με τη δημόσια κατανόηση της Φιλοσοφίας στον κόσμο.

Το τμήμα της στο Πανεπιστήμιο του Sheffield- μαζί με οργανώσεις, όπως το Ίδρυμα Φιλοσοφίας- τελευταία προωθούν την διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας στα Δημοτικά Σχολεία του Ηνωμένου Βασιλείου. Η Hobbs έχει διδάξει Πλάτωνα και Ηράκλειτο σε τάξεις εφτάχρονων παιδιών και διαπιστώνει πως τα παιδιά αποκρίνονται πολύ καλά σε θεμελιώδη ερωτήματα, όπως:

«Τι είναι αυτό που κάνει εμένα;», «Τι είναι ο Χρόνος;», «Υπάρχει το τίποτα;». Μας λέει ότι τα παιδιά αγαπούν το παράδοξο του Ζήνωνα: «Το κινούμενο βέλος, είναι ακίνητο» ή το παράδοξο του Ψεύτη Κρητικού: «Εγώ λέω πάντα ψέματα -τους λέω-, τώρα ψεύδομαι;».

Μαθαίνοντας την αρχαία ελληνική φιλοσοφία στα μικρά παιδιά διεισδύει μέσα στη «φυσική τους περιέργεια, τη φαντασία και την πνευματική ουσία τους». Η Hobbs λέει ότι τα παιδιά έχουν τη φυσική ικανότητα να φαντάζονται άλλους κόσμους και να κάνουν άλματα μέσα στο χρόνο – ο λόγος που αγαπούν βιβλία, όπως ο Χάρι Πότερ και ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών – είναι η ίδια ικανότητα που απαιτείται για να συλλάβουν και να αγαπήσουν τον Πλάτωνα.

Η Hobbs πιστεύει ότι η φιλοσοφία είναι «μία πηγή που έχει αξιοποιηθεί ελάχιστα στο Ηνωμένο Βασίλειο» ασκώντας κριτική στην πολιτική της κυβέρνησης για την εκπαίδευση.
«Κάποιοι από αυτούς της κυβέρνησης – και όχι μόνο ο Michael Gove στον πρώτο ρόλο του – έχουν πει ότι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να φορά κατά κύριο λόγο την κατάκτηση γεγονότων και γνώσεων, καθώς κα

Το ενδιαφέρον για τη φιλοσοφία αυξάνεται, ωστόσο και σε μια χώρα με τάξεις ολοένα και πιο διαφορετικές, η Hobbs πιστεύει πως κάνοντας συζητήσεις γύρω από την ελληνική φιλοσοφία στα δημοτικά σχολεία, αυτό θα βοηθήσει στην οικοδόμηση σχέσεων κατανόησης μεταξύ παιδιών που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα:

«Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία είναι μια κοινή πολιτιστική πηγή και ανήκει σε όλους μας. Είναι υπέροχο να τη χρησιμοποιείς με παιδιά δημοτικού σχολείου, διότι, αν και μερικοί Έλληνες φιλόσοφοι ήταν θρησκευόμενοι, δεν ενστερνίζονταν σύγχρονες θρησκευτικές ιδεολογίες, με αποτέλεσμα να μπορούμε να πάρουμε μία ομάδα παιδιών διαφορετικής θρησκείας και να αντιμετωπίσουμε αυτές τις σημαντικές ερωτήσεις με έναν περιεκτικό τρόπο.

Η μελέτη της ελληνικής φιλοσοφίας θα τους δείξει από πολύ μικρή ηλικία ότι είναι καλό να κάνουν ερωτήσεις. Αυτό βοηθά στην προστασία τους από κάθε είδους κατήχηση – από θρησκευτικούς και πολιτικούς εξτρεμιστές, από τις συμμορίες, ακόμα και από τους ίδιους τους δασκάλους τους», εξηγεί.

Μελετώντας αυτές τις φιλοσοφικές έννοιες μπορεί επίσης τα παιδιά να βοηθηθούν στην αντιμετώπιση των επιλογών και των προκλήσεων που θα τους εμφανίσει η ζωή, υποστηρίζει η Hobbs.

«Μελετώντας τη φιλοσοφία μπορεί τα παιδιά να καταλάβουν ότι υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι σκέψης, ύπαρξης, ζωής και προσέγγισης του κόσμου», λέει.

Για την Hobbs είναι βέβαιο πως μπορεί να υπάρχουν ακόμη και διακριτά θεραπευτικά οφέλη στη μελέτη της φιλοσοφίας. Για παράδειγμα, εξετάζοντας τις θεωρίες των αρχαίων Ελλήνων Στωικών, σχετικά με την αποδοχή της απώλειας του ελέγχου και της αλλαγής μπορεί τα μικρά παιδιά να αποκτήσουν «μία ανθεκτικότητα» και μια αίσθηση ότι είναι φυσιολογικό να μην είναι ευτυχισμένα όλη την ώρα.

solon.org.gr

 

 

 

 

Πέμπτη, 12 Ιουλίου 2018

Ένας αρχαίος οικισμός του 2.800 π.χ βρέθηκε ανέπαφος στην Ελαφόνησο και

συγκεκριμένα στο Παυλοπέτρι

- Δείτε το βίντεο του BBC


Μια υποβρύχια πολιτεία στην Ελαφόνησο

Το νερό προφύλαξε από το χρόνο και την ανθρώπινη παρέμβαση τα περισσότερα κτίσματα. Ένας αρχαίος οικισμός του 2.800 π.χ βρέθηκε ανέπαφος στην Ελαφόνησο και συγκεκριμένα στο Παυλοπέτρι.
Η υπόγεια πολιτεία βρίσκεται 4 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Ναοί, διώροφα κτίρια, κήποι, νεκροταφείο και λιμάνι. Μέχρι και πολυπλοκο σύστημα διαχείρισης υδάτων έχει διασωθεί.
Πιθανολογείται από τους ειδικούς ότι η πόλη καταποντίστηκε από σεισμό γύρω στο 1.000 π.χ ενώ άλλοι τοποθετούν το σεισμό στο 375 μ.χ

Δείτε το βίντεο του BBC με ελληνικούς υπότιτλους:

https://www.dailymotion.com/video/x1h5e0d

Πηγή: arttravel.gr

 

 

 

 

Τετάρτη, 11 Ιουλίου 2018

Σεβαστείτε τους Έλληνες, σεβαστείτε τη λεηλατημένη χώρα τους!

Die Idylle in Santorini, die Hochzeitspaare von aller Welt anlockt, hat nichts mit der Realität in Griechenland zu tun.Die Idylle in Santorini, die Hochzeitspaare von aller Welt anlockt, hat nichts mit der Realität in Griechenland zu tun. Bild: Reuters

Έχοντας τίτλο «Λεηλατημένη Ελλάδα», η εφημερίδα Basler Zeitung ενημερώνει τους αναγνώστες της ότι μετά οκτώ χρόνια κρίσης στη χώρα μας και παρά τους «πανηγυρισμούς ευρωκρατών και Ελλήνων πολιτικών», στην Ελλάδα «κυριαρχούν η βαθειά έλλειψη ελπίδας, η αγωνία, η απογοήτευση και ο κυνισμός».

Ξεκαθαρίζει μάλιστα από την αρχή ότι «υπάρχει και μια καλή είδηση» σχετικά με την Ελλάδα: «Η Γερμανία με τη χρηματική βοήθεια που κατέβαλε (στην Ελλάδα) κέρδισε σχεδόν 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τόκους». Και αναρωτιέται ο αρθρογράφος (René Zeyer) αν αυτό είναι «κυνικό», για να δώσει αμέσως την απάντηση: «Όχι, είναι χειρότερο, είναι απάνθρωπο».

Αναφερόμενος μάλιστα στη «καθαρή έξοδο» που επικαλούνται Μοσκοβισί, Τσίπρας και Τσακαλώτος, ο αρθρογράφος όχι μόνο τη θεωρεί «κατάμαυρο ψέμα», αλλά προβάλει και μια «ακραία» θέση: «Και οι τρεις αυτοί κύριοι πρέπει να προσέξουν μήπως η γραβάτα τους μεταμορφωθεί σε θηλιά κρεμάλας με την οποία θα κρεμαστούν από τον ελληνικό λαό». Αναρωτώμενος μάλιστα αν αυτό «είναι υπερβολή» απαντά : «Όχι, αυτή η αντίδραση είναι εξαιρετικά πιθανή».

Αφού γίνεται μια ρεαλιστική επισκόπηση σε βασικά θέματα όπως οι συντάξεις, τα εισοδήματα των εργαζομένων, η ανεργία και το σύστημα υγείας, το άρθρο καταλήγει:

«Μέχρι τώρα, κάθε ελληνική τραγωδία τελείωνε, το αργότερο με την Έξοδο˙ η ώρα της κάθαρσης, που σήμαινε αλλαγή νοοτροπίας και καθαρμός. Στους Έλληνες η υπόσχεση που δόθηκε γι' αυτό είναι το έτος 2060. Περισσότερο δηλαδή από μια γενιά αργότερα. Από πού θα πρέπει οι Έλληνες να αντλήσουν την αισιοδοξία ώστε ο καθένας να μπορεί να επιτύχει τη μικρή του ευτυχία; Να μορφωθούν, να εργαστούν, να φτιάξουν οικογένεια να φροντίσουν ώστε τα παιδιά τους να ζήσουν καλύτερα;» Δηλώνοντας στο τέλος: «Ο καθένας μπορεί μπροστά στους Έλληνες να καταθέσει μόνο βαθύ σεβασμό, που υπομένουν αυτά, τα χωρίς τέλος βασανιστήρια».


Ολόκληρο το άρθρο (στα αγγλικά): http://www.defenddemocracy.press/plundered-greece/
Ολόκληρο το άρθρο (στα γερμανικά) : https://bazonline.ch/ausland/gepluendertes-griechenland/story/29494559)

infognomonpolitics

 

 

 

 

Δευτέρα, 9 Ιουλίου 2018

ΕΛΕΟΣ!

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΙΣ & ΔΙΚΑΣΤΕΣ Σ’ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ;

ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΕΜΒΑΙΝΟΥΝ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΕΝΑ ΤΕΛΟΣ Σ’ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ

ΠΡΑΞΕΙΣ ΕΣΧΑΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ, ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ Η ΧΩΡΑ;

ΕΛΕΟΣ! ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΙΣ & ΔΙΚΑΣΤΕΣ Σ’ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ; ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΕΜΒΑΙΝΟΥΝ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΕΝΑ ΤΕΛΟΣ Σ’ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΕΣΧΑΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ, ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ Η ΧΩΡΑ;

Διέλυσαν τα πάντα, παρέδωσαν τα πάντα ξεπουλώντας Πατρίδα και Λαό, διαγράφοντας υπέρλαμπρες χρυσές σελίδες της Ιστορίας μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τι άλλο πρέπει να μας κάνουν;

Έλληνες Δικαστές και εισαγγελείς της χώρας, επιτελέστε το καθήκον σας! ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ & ΤΟΝ ΛΑΟ, ΣΩΣΤΕ ΤΟ ΕΘΝΟΣ!!!
Επιτέλους, καθίστε τους στο εδώλιο και δικάστε τους για Εσχάτη προδοσία! Διαφυλάξτε το Σύνταγμα, τη Δημοκρατία, τη Δημόσια τάξη και την κοινωνική συνοχή του λαού μας προλαμβάνοντας τις χειρότερες εξελίξεις μιας κοινωνικής εξέγερσης, δικάζοντας τους δοσίλογους και προδότες πριν οδηγηθούμε σε μια νέα εθνική τραγωδία!

Είστε οι φύλακες της έννομης τάξης και του πολιτεύματος μας! Είστε η δεύτερη Εξουσία και η εναλλακτική λύση σωτηρίας κατά όπως προβλέπεται κι απ’ το Σύνταγμα!
Είστε το τελευταίο προπύργιο και η ελπίδα του λαού μας, πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας, οδηγώντας τους Εθνικούς Μειοδότες, Δοσίλογους και Προδότες στο σκαμνί! ΣΩΣΤΕ ΤΗ ΧΩΡΑ πριν ο λαός πάρει την κατάσταση στα χέρια του!!!

Και σεις ανάλγητα μιάσματα και προδότες, δεν ακούτε τίποτα και κανέναν! Παίζετε το τελευταίο σας χαρτί νομίζοντας ότι θα ξεγελάσετε για τρίτη φορά τον λαό! Είστε γελασμένοι κι αυτό να το καταλάβετε καλά, οι στιγμές σας τελειώνουν!

Ή κάνετε πίσω στο θέμα της Μακεδονίας και σε κάθε άλλο σχέδιο προδοσίας και εθνικής μειοδοσίας όπως ήδη έχετε δηλώσει ότι θα προχωρήσετε, ψηφίζοντας ταυτόχρονα και το επίμαχο Ν\Σ που σας ζητούν εκατομμύρια δανειολήπτες να προηγούνται των Funds της εξαγοράς των δανείων τους για να σώσουν τις περιουσίες τους, τα σπίτια τους και τις οικογένειες τους ή ΕΤΟΙΜΑΣΤΕΙΤΕ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΤΕ ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ ΣΑΣ!!!

ΑΘΛΙΟΙ, ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΤΕ ΜΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ & ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΩΝ, ΜΙΑ ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΡΟΜΟΥ!!!!!!
ΩΣΤΟΣΟ Ο ΛΑΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ, ΔΕΝ ΘΑ ΣΑΣ ΠΕΡΑΣΕΙ!!!!!!!!!!!!

Κλείνοντας, κάνουμε έκκληση ως Έλληνες προς όλους τους Δικαστές & Εισαγγελείς της χώρας: Κυρίες και κύριοι, ΣΩΣΤΕ ΤΗ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ, ΔΕΝ ΑΠΕΜΕΙΝΕ ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΗ ΕΛΠΙΔΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΜΑΣ! ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΚΑΠΟΙΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΩΣΟΥΝ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΟΛΙΑ ΧΩΡΑ, ΚΑΝΤΕ ΤΟ ΕΣΕΙΣ!!!

Β. Αναγνώστου
Συγγραφέας- αρθρογράφος

manifesto.com.gr

Διαβάστε επίσης:

ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΙΛΑΕΙ ΠΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ, ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΘΝΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ, ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΡΑΓΕ ΑΠ’ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ!!!

Ναι, μιλάμε πλέον για μια γκετοποιημένη χώρα σκλάβων και για την κατάλυση του ιερού μας πολιτεύματος!!! Μιλάμε…

 

 

 

 

Πύλα: Το ελληνιστικό οχυρό αποκαλύπτει τα μυστικά του

Posted by IGOR στο Ιουλίου 6, 2018


Έναν εντυπωσιακό τοίχο από πλιθάρια, κατασκευασμένο πάνω από έναν μεγάλο τοίχο από λίθους, ο οποίος βρίσκεται πάνω από το φυσικό βράχο αποκάλυψε η μικρή τομή που ανασκάφηκε από την ομάδα The Pyla Koutsopetria Archaeological Project (PKAP) στη θέση Κουτσοπέτρια στην Πύλα της Κύπρου.

Στη βάση του τοίχου βρέθηκε ένας μικρός, σκόπιμα λαξευμένος θάλαμος, ο οποίος περιείχε όστρακα κεραμικής και ζωικά κατάλοιπα, πιθανώς τα κατάλοιπα ενός αποθέτη της φάσης θεμελίωσης του τοίχου. Αυτή η ανακάλυψη επαληθεύει την χρονολόγηση του οικισμού στη Βίγλα, όπως διατυπώθηκε κατά τις προηγούμενες τρεις ανασκαφικές περιόδους 2008, 2009 και 2012 και καταδεικνύει ότι στο πλάτωμα της Βίγλας υπάρχουν περισσότερα μνημειακά κτίρια από ό,τι πιστευόταν παλαιότερα.

Στους μελλοντικούς στόχους του προγράμματος είναι να γίνει κατανοητό το μέγεθος και η σύνθετη κατασκευή αυτού του ελληνιστικού οχυρού, καθώς και ο ρόλος που διαδραμάτισε στην ιστορία της περιοχής.

Η έρευνα πεδίου του 2018 είχε τρεις στόχους: να διαπιστωθεί κατά πόσο ο μνημειακός οχυρωματικός τοίχος που ανακαλύφθηκε το 2012 συνεχίζει στο βόρειο άκρο του πλατώματος, να εξακριβώσει κατά το δυνατό την χρονολογία κατασκευής του οχυρωματικού συστήματος και να συμπληρώσει την μελέτη της πρώιμης ελληνιστικής κεραμικής που συλλέχθηκε τις προηγούμενες χρονιές και η οποία θα δημοσιευτεί στον δεύτερο τόμο του προγράμματος.

Την ανασκαφή πραγματοποίησε τον Μάιο και τον Ιούνιο η ομάδα PKAP υπό την διεύθυνση του δρος Μπράντον Ρ. Όλσον (Metropolitan State University of Denver), του δρος Τομ Λαντβάτερ (Reed College) και του δρος Ρ. Σκοτ Μουρ (Indiana University of Pennsylvania).

Ο αρχικός στόχος του προγράμματος, το οποίο ξεκίνησε το 2014, ήταν να διεξαχθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη της παράκτιας πεδιάδας στην περιοχή Κουτσοπέτρια, στις ανατολικές παρυφές της επαρχίας Λάρνακας και στα δυτικά σύνορα της περιοχής Δεκέλειας. Το καλοκαίρι του 2008, 2009 και 2012 η ανασκαφική ομάδα του PKAP, ανέσκαψε μικρές τομές στο πλάτωμα της Βίγλας στην Πύλα και αποκάλυψε την ύπαρξη ενός άγνωστου μέχρι τότε οχυρού της Ελληνιστικής περιόδου. Οι απότομες πλαγιές αυτού του λόφου αποτελούν ένα φυσικό αμυντικό στοιχείο, ενώ παράλληλα προσφέρουν προνομιακή θέα στον κόλπο της Λάρνακας και την γύρω παράκτια πεδιάδα.

Αυτή η στρατηγικής σημασίας θέση αλλά και ανακάλυψη κατά την φετινή ανασκαφική περίοδο ενός λιθόκτιστου αμυντικού τείχους, βλήματος σφενδόνης και μπουλονιού καταπέλτη, τεκμηριώνουν το στρατιωτικό χαρακτήρα της θέσης. Επιπλέον, τα αρχιτεκτονικά, κεραμικά και νομισματικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν κατά τις προηγούμενες ανασκαφικές περιόδους, χρονολογούν τη χρήση των οχυρών στη Βίγλα στον ύστερο 4ο και πρώιμο 3ο αιώνα π.Χ., περίοδο όχι καλά τεκμηριωμένη στην κυπριακή ιστορία.

Τα ευρήματα του προγράμματος στις προηγούμενες περιόδους παρουσιάστηκαν σε διάφορα άρθρα και αποτελούν τον πρώτο τόμο του προγράμματος “Pyla-Koutsopetria I: Archaeological Survey of an ancient coastal town”, ο οποίος εκδόθηκε από το American Schools of Oriental Research το 2014.

[philenews.com]

Διαδώστε το!

 

 

 

 

 

 

Πέμπτη, 5 Ιουλίου 2018

Το Μυστήριο του μεγαλύτερου φέρετρου της Αλεξάνδρειας:

Σαρκοφάγος από γρανίτη μήκους 9 ποδιών και ηλικίας πάνω από 2.000 ετών.


Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει, τι πιστεύεται ότι είναι η μεγαλύτερη σαρκοφάγος από γρανίτη, που βρέθηκε ποτέ στην Αλεξάνδρεια, με μήκος περίπου 9 πόδια.

Η τεράστια πέτρινη κασετίνα ήταν θαμμένη περισσότερο από 16 πόδια κάτω από την επιφάνεια, παράλληλα με ένα τεράστιο κεφάλι αλάβαστρο - πιθανότατα ανήκε στον άνδρα που κατείχε τον τάφο.
Οι ειδικοί λένε ότι το αρχαίο φέρετρο παρέμεινε άθικτο από την ταφή του, πριν από χιλιάδες χρόνια κατά την Πτολεμαϊκή περίοδο.
Ερευνητές που εργάζονται στο πλαίσιο του Ανωτάτου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων ανακάλυψαν τον αρχαίο τάφο, κατά τη διάρκεια ανασκαφής, στην περιοχή Sidi Gaber,της Αλεξάνδρειας.
Η ομάδα επιθεωρούσε τη γη ενός κατοίκου μπροστά από τις εκσκαφές ,που σχεδιάστηκαν για την ίδρυση του κτιρίου του, στην οδό Al-Karmili, όταν έπεσαν στην αξιοθαύμαστη ταφή των Πτολεμαίων, βάθους 5 μέτρων.
Η περίοδος των Πτολεμαίων διήρκεσε περίπου 300 χρόνια, από το 332 έως το 30 π.Χ., κάνοντας την συγκεκριμένη περιοχή ηλικίας άνω των 2.000 ετών.Η τεράστια πέτρινη κασετίνα ήταν θαμμένη περισσότερο από 16 πόδια κάτω από την επιφάνεια παράλληλα με ένα τεράστιο κεφάλι αλάβαστρο - πιθανότατα ανήκε στον άνδρα που κατείχε τον τάφο.  Οι ειδικοί λένε ότι το αρχαίο φέρετρο παρέμεινε άθικτο από την ταφή του πριν από χιλιάδες χρόνια
Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους που έκαναν την εκσκαφή, η σαρκοφάγος από μαύρο γρανίτη έχει ύψος 185 εκατοστά, μήκος 265 εκατοστά και πλάτος 165 εκατοστά.
Ένα στρώμα κονιάματος που εντοπίστηκε ανάμεσα στο καπάκι και το σώμα του πέτρινου φέρετρου δείχνει ότι δεν έχει ανοιχτεί από τότε που σφραγίστηκε, λέει ο Δρ. Ayman Ashmawy, επικεφαλής του τομέα αιγυπτιακών αρχαιοτήτων.Το τεράστιο πέτρινο καλαμάκι ήταν θαμμένο πάνω από 16 πόδια κάτω από την επιφάνεια παράλληλα με ένα τεράστιο κεφάλι αλαβάστρου - πιθανότατα ανήκει στον άνθρωπο που είχε τον τάφο
Όμως, όποιος είναι θαμμένος μέσα - και η ταυτότητα του ανθρώπου στο σκάλισμα αλάβαστρο - παραμένει μυστήριο.
Τον Μάιο, το Υπουργείο Αρχαιοτήτων ανακοίνωσε την ανακάλυψη ενός ακόμα Πτολεμα'ι'κού ευρήματος.
Η ομάδα αποκάλυψε τα ερείπια ενός τεράστιου ρωμαϊκού λουτρού στον αρχαιολογικό χώρο San El-Hagar.Ερευνητές που εργάζονται στο πλαίσιο του Ανωτάτου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων ανακάλυψαν τον αρχαίο τάφο κατά τη διάρκεια ανασκαφής στην περιοχή Sidi Gaber της Αλεξάνδρειας.  Η ομάδα επιθεωρούσε τη γη ενός κατοίκου μπροστά από τις ανασκαφές που σχεδιάστηκαν για την ίδρυση του κτιρίου του στην οδό Al-Karmili
Παράλληλα με τη δομή των κόκκινων τούβλων, μήκους 52 ποδιών, οι αρχαιολόγοι βρήκαν επίσης κεραμικά αγγεία, αγάλματα από τερακότα, χάλκινα εργαλεία, ένα κομμάτι χαραγμένη πέτρα και ένα άγαλμα ενός κριού.
Το πιο αξιοσημείωτο τεχνούργημα, ωστόσο, είναι από τα μικρότερα.
Ένα χρυσό νόμισμα που απεικονίζει το πρόσωπο του βασιλιά Πτολεμαίου Γ ', κυβερνήτη του 3ου αιώνα π.Χ. που λέγεται ότι ήταν πρόγονος της Κλεοπάτρας, ανακαλύφθηκε επίσης στο χώρο.Το πιο αξιοσημείωτο τεχνούργημα, ωστόσο, είναι από τα μικρότερα.  Ένα χρυσό νόμισμα που απεικονίζει το πρόσωπο του βασιλιά Πτολεμαίου Γ ', κυβερνήτη του 3ου αιώνα που λέγεται ότι ήταν πρόγονος της Κλεοπάτρας, βρέθηκε επίσης στο χώρο
Σύμφωνα με το Αιγυπτιακό Υπουργείο Αρχαιοτήτων, το νόμισμα έγινε κατά τη βασιλεία του βασιλιά Πτολεμαίου Δ ', στη μνήμη του πατέρα του.
Έχει διάμετρο 2,6 εκατοστά και ζυγίζει περίπου 28 γραμμάρια. Στην πλευρά απέναντι από το πορτραίτο, χαρακτήρισαν γράμματα που μεταφράζονταν στο «Land of Prosperity», μαζί με το όνομα του βασιλιά.Το τεράστιο κτίριο κόκκινου τούβλου ήταν πιθανό μέρος ενός λουτρού ελληνορωμαϊκής εποχής, λέει ο Δρ. Ayman Ashmawy, επικεφαλής των Αρχαίων Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων.  Έχει μήκος περίπου 16 μέτρα και πλάτος 3,5 μέτρα
Το τεράστιο κτίριο από κόκκινο τούβλο ήταν πιθανό μέρος ενός λουτρού ελληνορωμαϊκής εποχής, λέει ο Δρ. Ayman Ashmawy, επικεφαλής των Αρχαίων Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων.
Έχει μήκος περίπου 16 μέτρα και πλάτος 3,5 μέτρα.
Καθώς οι εργασίες συνεχίζονται στον αρχαιολογικό χώρο, οι ερευνητές ελπίζουν να αποκαλύψουν περισσότερες λεπτομέρειες για το κτίριο και τη λειτουργία του εδώ και πολλούς αιώνες.
Οι ανασκαφές τα τελευταία χρόνια έχουν αποκαλύψει αμέτρητα αξιοθαύμαστα αντικείμενα από την αρχαία Αίγυπτο, τα οποία η χώρα ελπίζει ότι θα ωθήσει τον τουρισμό στην περιοχή.
ΑΠΟΔΟΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΡΕΤΑΝΙΚΗ DAILY MAIL : Corfiatiko  5/7/2018

 

 

 

 

 

To νόημα της φράσης:

«Πάς μη Έλλην βάρβαρος».


To νόημα της φράσης: «Πάς μη Έλλην βάρβαρος».

Οι Έλληνες μέσα στο χρόνο στον οποίο έζησαν δημιούργησαν όχι μόνο τη δική τους κλασσική εποχή αλλά κυριολεκτικά ένα χρονικό ρήγμα, το οποίο προκλήθηκε από την φιλοσοφική κατά βάση αποθέωση της παιδείας. Ο Σωκράτης ήδη στην Πολιτεία μας δίνει το χωρισμό των ανθρώπων σε πεπαιδευμένους και σε μη πεπαιδευμένους. λόγω όλων αυτών των οποίων έχουμε πει αυτοί οι οποίοι είναι απαίδευτοι και δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια, δεν θα πρέπει να κυβερνήσουν ποτέ την πολιτεία. Η έννοια του βαρβάρου έχει όλα τα χαρακτηριστικά του απαίδευτου, του ανθρώπου που δεν μπορεί να υπάγει προς τη χώρα των μακάρων, δεν κατέχει την ιδέα του Αγαθού και την αξιολογία του, τελικά δεν δικαιούται να μείνει και να απολαύσει τα αγαθά της έλλογης πλατωνικής πολιτείας.
Αναφέρεται: « Είναι ανάγκη λοιπόν οι πεπαιδευμένοι να μην αναχωρούν προς τη νήσο των μακάρων, αλλά να μένουν εδώ και να καθοδηγούν παιδευτικά τους λοιπούς ανθρώπους…» είναι ανάγκη λοιπόν.
Γνωρίζουμε ότι ο Σωκράτης μέσα από τους οριστικούς και επαγωγικούς του λόγους ανήγαγε τον ανθρωποκεντρισμό του στην ικανότητα του ανθρώπου να μάθει, να θυμηθεί, να οδηγηθεί σε ανώτερες αξιολογικές ατραπούς. Βαρβαρότητα είναι η εμμονή του ανθρώπου στην ακατέργαστη εγγενή φύση και στις κληρονομηθείσες δυνάμεις. Ο εξωραϊσμός της ανθρώπινης φύσης επιτυγχάνεται μέσα από την πλατωνική ανάμνηση του αγαθού η οποία οδηγεί τον άνθρωπο στη μνήμη και μίμηση όλων εκείνων τα οποία καλλωπίζουν τον ανθρώπινο νου, ωραιοποιούν την πράξη, καθιστούν τον άνθρωπο ηθικά και αισθητικά άρτιο.
Οι Έλληνες δεν διατυμπάνισαν τη φράση : «πάς μη Έλλην βάρβαρος» χωρίς να τη στηρίξουν οντολογικά. Βάρβαρος είναι ο άνθρωπος ο οποίος δεν έχει δια της παιδείας συνδεθεί με τον κόσμο των θεών και των ιδεών και παραμένει δούλος ανθρώπων και των παθών, της αρχέγονης και παθητικής φύσης του.
Χαρακτηριστικά ας αναφέρουμε ότι στον Προτρεπτικό του ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Ιάμβλιχος αναφέρει για το Σωκράτη όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά τα οποία τον έσωσαν από την κατάσταση της βαρβαρότητας: «αυτός λέγουν, λέγει στο διάλογό του (όταν συζητά) πώς ουδέν γνωρίζω ούτε διδάσκω κάτι , αλλά μόνον απορίες έχω». Η έξοδος από τη βαρβαρότητα της αγνοίας ακριβώς επιτυγχνάνεται μέσα από την τριπλή εκδίπλωση της γνώσης όπως την κατάφεραν οι Έλληνες. Γνώση του Άλλου, γνώση του Εαυτού μου, γνώση του Κόσμου. Η απορία και ο θαυμασμός σηματοδοτούν την έξοδο του ανθρώπου από την εγγενή βαρβαρότητα και την αναγωγή του ανθρώπου σε συνδημιοργό και συν-καθοριστή του κόσμου και της πορείας του, διότι μέσα από το Λόγο ο άνθρωπος προσδιορίζεται λογικά και ηθικοπρακτικά. Βαρβαρότητα είναι η εμμονή σε όσα σου έδωσε η φύση χωρίς εσύ να αυξηθείς πνευματικά ανταποδίδοντας τα φυσικά δώρα προσφέροντας όσα η έλλογη ανεπτυγμένη φύση σου δύναται στην όλη οντολογική πορεία και εξέλιξη.

Επίσης ο Περικλής στον Επιτάφιό του καθόρισε τα όρια της ανθρώπινης ανωτέρας φύσης και της βαρβαρότητας όταν διατυμπάνισε ότι ο Αθηναίος φιλοσοφεί χωρίς μαλθακότητα (η οποία αποτελεί μορφή βαρβαρότητας) και φιλοκαλεί έχοντας το γούστο του ωραίου. Ο Παρθενώνας, το αιώνιο αυτό μνημείο της ένωσης του ανθρώπου με το θείο, της επαφής της Πόλης με τον κόσμο του Αγαθού, σηματοδότησε την έξοδο του Έλληνος από τη βαρβαρότητα της παθητικότητας, της στείρας ζωής, τη μη αντίληψης της αρχής και του σκοπού όλου αυτού που ζούμε. Οι Έλληνες ξέφυγαν από τη βαρβαρότητα διότι μέσα από τη φιλοσοφία φαντάσθηκαν πώς όλα γύρω μας θα μπορούσαν να είναι, θυμήθηκαν την αρχή και το τέλος αυτού του κόσμου, τον ανθρώπινο προορισμό προς τη νήσο των μακάρων διά της ηθικοπλαστικής παιδείας.
‘Αρα-ας θυμηθούμε τον σχετικό Κρατύλο του Πλάτωνος –οι Έλληνες είχαν μέσα τους όλο το αξιολογικό υπόβαθρο όσον αφορά τους ανθρώπους οι οποίοι δεν αναπτύσσονται έλλογα σύμφωνα με την ανωτέρα ανθρώπινη φύση, από εκεί ορμώμενοι εδημιούργησαν και τη λέξη βάρβαρος. Όπως λέγεται από τις κραυγές «βαρ-βάρ» των επιτιθεμένων εκ της Ανατολής εχθρών των. Ως εκ τούτου η λέξη έρχεται ως συνέχεια όλης της πνευματικής δημιουργίας των Ελλήνων, έχει ως συνώνυμο την υποανάπτυκτη ανθρώπινη φύση η οποία δεν ακολουθεί την πορεία του θεϊκού νοός προς τον Όλυμπο της γνώσης και της καθοσίωσης αλλά παραμένει δέσμια στη γη, στην υποταγή και στα πάθη.


Ο ίδιος ο Αριστοφάνης συχνά χρησιμοποιεί τη λέξη βάρβαρος, στους Όρνιθες ο Έποπας καυχιέται ότι δίδαξε στα πουλιά να μιλάνε ενώ πριν ήταν βάρβαρα. Άρα η μη-βαρβαρότητα ταυτίζεται με κάθε πνευματική ανάπτυξη μία εκ της οποίας είναι και η γλώσσα. Οι Έλληνες ξεπέρασαν το επίπεδο της βαρβαρότητας διότι μέσα από τη γλώσσα ήλεγξαν τόσο πολύ τον αέρα στο στόμα τους ώστε μέσα από τη λαλιά τους πέρασαν όλη την οντολογική πορεία. Οι λέξεις των Ελλήνων ταυτίζονται με αυτή την πορεία του αιωνίου πνεύματος και αυτό έξοδο από τη βαρβαρότητα. Ο Πλατωνικός Κρατύλος συζητεί ότι η Ελληνική γλώσσα περιγράφει όλη τη δράση του Έλληνος προς το Είναι. Στηρίζεται στη λέξη «ύδωρ» στην κίνηση του υγρού στοιχείου, από αυτή τη λέξη εξάγεται η λέξη «δράση» η πράξη η οποία ωθεί τον άνθρωπο προς το Επέκεινα και την Αλήθεια.
Ο Έλληνας συλλαμβάνοντας το Είναι και ως πράξη ξέφυγε από τη βαρβαρότητα της θεωρίας, της απάθειας, της υποταγής σε κάποιο θεό ή αφέντη ο οποίος απλά τον καθοδηγεί θεωρητικά χωρίς προσωπικό πρακτικό και βουλητικό προσανατολισμό. Οι Έλληνες θεωρώντας ότι οι επιτιθέμενοι της Ανατολής απλά υπάκουαν σε κάποιον αφέντη χωρίς περαιτέρω προσωπική επιδίωξη θεώρησαν ότι αυτή η κατάσταση είναι κατάσταση βαρβαρότητας. Το «βαρ-βάρ» απλά βοήθησε στη δημιουργία της λέξης.
Στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, η Κασσάνδρα αρχικά παρουσιάζεται ως βουβή, επειδή ομιλεί τη βαρβαρική γλώσσα (βάρβαρον φωνήν κεκτημένη, στιχ.1051) η οποία μάλιστα ακούγεται σαν ενοχλητικό τιτίβισμα χελιδονιού. Ουσιαστικά οι Έλληνες αγαπούσαν τη γλώσσα εκείνη η οποία εκφράζει ολοκληρωμένα οντολογικά μηνύματα, λέξεις ευήκοες προς φιλοσοφική πρόοδο και όχι απλά λέξεις επικοινωνίας. Αυτό το βάρβαρο επίπεδο θεώρησαν ότι το ξεπέρασαν.
Οι Έλληνες θεώρησαν ότι μέσα από την κατάκτηση της κοινής καταγωγής, κοινής γλώσσας μόρφωσης και ήθους, μέσα από την όμοια θρησκεία κατάφεραν και απέκτησαν κοινό εθνικό προσδιορισμό ο οποίος καθόρισε την κίνηση του μυαλού τους και του ήθους των. Ως Έθνος ατένιζαν με την ίδια λογική το Αγαθό και προσπαθούσαν με την κοινή προσπάθεια δια του Νοός να το εγκαταστήσουν στη Γη μέσα από την Πολιτεία. Είχαν ίδιες και όμοιες αντιλήψεις για τον άνθρωπο και τη φύση, ως Έθνος από κοινού προσπαθούσαν για την εσωτερική και πολιτική πρόοδο. Όλοι θεώρησαν ως «μητρός τε και πατρός τιμιώτερον εστί η Πατρίς». Η κοινή αξιακή κλίμακα τους έφερε στην όμοια πρακτική και θεωρητική αντιμετώπιση της ζωής και των κινδύνων. Όπως είπε ο Περικλής επειδή ο κάθε Έλληνας ως ξεχωριστό πρόσωπο ταυτίσθηκε με την Πατρίδα και αυτοβούλως ήθελε να ζήσει και να πεθάνει για τα αγαθά που η Πατρίδα προσφέρει μέσα από την κοινή προσφορά όλων. Βαρβαρότητα επί τω προκειμένω ήταν η άλογη υπακοή σε ένα δυνάστη ο οποίος σε μεταφέρει από την Ανατολή –ενώ δεν είσαι Πέρσης απλά είσαι υποταγμένος στους Πέρσες-χωρίς να έχεις κάποια δική σου βούληση ή λόγο να ακολουθείς. Οι Αθηναίοι ξεπερνώντας το στάδιο της βαρβαρότητας –όπως διαβάζουμε στον Επιτάφιο- κατέστησαν πάσα γη τάφο διότι έχοντας τον ανώτερο προσδιορισμό της Πατρίδος ζούσαν αυτοβούλως και πέθαιναν γι αυτή. Είχαν φθάσει στον ανώτερο βαθμό αυτοσυνείδησης ο οποίος σηματοδοτεί την έξοδο από την χειροτέρα βαρβαρότητα της παθητικότητας.
Ο Σωκράτης απογείωσε οριστικά αυτή τη βαρβαρότητα όταν ενίκησε και την νοητική φοβία αυτής της ζωής νικώντας και τη βαρβαρότητα του θανάτου. Ανοίγοντας τις πύλες του Άδου,βλέποντας τη νήσο των μακάρων ουσιαστικά ξεπέρασε οριστικά το βάρβαρο στάδιο της εμμονικής φοβίας του θανάτου. Σταδιακά στην Αθήνα η λέξη βάρβαρος έλαβε το νόημα του άξεστου,του ακαλλιέργητου. Στις Νεφέλες ο Αριστοφάνης αναφέρει τον Στρεψιάδη ως άνθρωπο αμαθή ουτοσί και βάρβαρο.
Στην Ομηρική Οδύσσεια οι μνηστήρες παρουσιάζονται να εγκαταβιούν στο έσχατο στάδιο της βαρβαρότητας. Ζουν απρόσκλητοι σε ξένο σπίτι, δαπανούν και ξοδεύουν αλόγιστα ξένο βιός, επιθυμούν γυναίκα άλλου, φέρονται απάνθρωπα σε όποιον τους ενοχλήσει (όπως πέταγαν περιπαικτικά αποφάγια στον Οδυσσέα και τον έβαζαν να μαλώνει με ζητιάνους). Ο Οδυσσέας, ο άνθρωπος του σκοπού, ο άνθρωπος της οντολογικής σειράς, αυτός ο έλλογος περιπατητής ο ερευνών το δρόμο προς την μεγάλη Πορεία προς το Σκοπό που όλοι πρέπει να κατακτήσουμε, σταματά αυτή τη βαρβαρότητα σκοτώνοντας τους φορείς της. Σε κάθε περίπτωση η βαρβαρότητα έχει σχέση με την εμμονή σε κατώτερα πάθη και συνήθειες οι οποίες δεν αναπτύσσουν τον άνθρωπο σε σχέση με τον εαυτό του, τους Άλλους το Νου.



Η Αριστοτελική φιλοσοφία της έξης και της αυτοσυνείδητης ηθικής αρετής η οποία αποκλειστικά στηρίζεται στο λόγο, καθόρισε αμετάκλητα τα όρια ανάμεσα στη βαρβαρότητα και στην έλλογη εξέλιξη του ανθρώπου. Ήδη ο τριπλός διαχωρισμός της Πλατωνικής Πολιτείας όσον αφορά την ανθρώπινη προσωπικότητα και την ταξιθέτηση την ανάλογη των κοινωνικών τάξεων καθόρισε την ανθρώπινη φύση όχι ως κάτι το εγγενές αλλά ως κάτι το επίκτητο.
Η φύση πλέον μέσα από την Πλατωνική και Αριστοτελική φιλοσοφία ξεφεύγει από την εγγενή βαρβαρότητα, καθίσταται δια της παιδείας επίκτητη και πλήρως καθοριζομένη από τον άνθρωπο. Ήδη ο Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια και αλλού καθορίζει τη ρύθμιση της ανθρώπινης φύσης ως το εκλεπτυσμένο σύνολο των ανθρωπίνων ιδιοτήτων οι οποίες αποκτώνται μέσα από τη διδαχή, τη μάθηση και την επιμέλεια. Το ότι ο Έλληνας αυτοποιεί τη φύση του ως σύνολο ιδιοτήτων απομακρύνει οριστικά τον άνθρωπο από τη βαρβαρότητα της έτοιμης και εγγενούς φύσης. Δεν έχει σημασία να γεννάσαι έχοντας τις όποιες φυσικές ιδιότητες. Μπορείς μέσα από την παιδεία της ανάμνησης του Αγαθού και της εμπειρικής γνώσης των αιτίων και των μορφών και της αρετής να διαπλάσεις τη φύση που εσύ επιθυμείς. Το ηγεμονικό που αντιστοιχεί στους Βασιλείς φιλοσόφους, το θυμοειδές στους πολεμιστές και το επιθυμητικό στους εργάτες καθορίζει και το όριο ανάμεσα στη βαρβαρότητα της αδικίας και της εμμένειας και στην υπέρβαση του δικαίου και της πορείας προς το νοητό Όλυμπο. Το Πλατωνικό Υποκείμενο ενθυμούμενο το Αγαθό , μέσα από τις αρετές το εφαρμόζει ατομικά και μέσα από την Πολιτεία το διασπείρει κοινωνικά. Ο εσωτερικός προσδιορισμός του ατόμου σε σχέση με το Αγαθό το ανεξαρτητοποιεί έναντι κάθε εξουσίας και το θέτει στην αυτόβουλη πορεία προς τον κόσμο των ιδεών. Κάθε τι άλλο, εμμενές προς τη γη θεωρείται ως βαρβαρότητα. Γι αυτό ο Αισχύλος στους Πέρσες παραδίδει τον Πέρση αγγελιαφόρο να λέει: «στρατός γάς πάς όλωλε βαρβάρων». Ώστε οι Έλληνες θεώρησαν κάθε τι το άξεστο, το απαίδευτο, το ευτελές, το δουλικό και το εξουσιαστικό, το υπακούον σε πάθη ως βάρβαρο. Κάθε τι το οποίο δεν έχει Εθνικό ή ατομικό προσανατολισμό σε σχέση με κάποια αρχή του ωραίου και του καλού αλλά μόνο σε σχέση με τυράννους και σατράπες και δυνάστες θεώρησαν ότι επειδή δεν εξελίσσει την ανθρώπινη φύση αντίθετα την υποβιβάζει διότι ο άνθρωπος σκοπό έχει την επιστροφή στον κόσμο των ιδεών, αυτό το θεώρησαν ως βαρβαρικό.
Η Αντιγόνη χαράσσει τα τελικά όρια ανάμεσα στον έλλογο άνθρωπο που προχωρεί ως νόηση και αξία και στο βάρβαρο ο οποίος μένει στάσιμος, υποχείριο φυσικών και δυναστικών δυνάμεων. Η Αντιγόνη αντιστέκεται σε κάθε τι το βαρβαρικό, τώρα στο Σοφοκλή το επίθετο βάρβαρος λαμβάνει μία καθαρά νέα σημασία. Η στείρα υπακοή στον άρχοντα (αυτό δεν έκαναν και οι επιτιθέμενοι κατά τους περσικούς πολέμους Πέρσες;) η μη σύνδεση του ανθρώπου με τον κόσμο των αγράφων νόμων των θεών, η εσωτερική αδυναμία (όπως παροσιάζεται στην Ισμήνη) συνιστά βαρβαρότητα. Βαρβαρότητα είναι η αδυναμία του ανθρώπου να συνδεθεί με τον κόσμο των θεών και αυτή τη σύνδεση να την επεκτείνει και επί της γης. Η Αντιγόνη είναι μη-βάρβαρος και αποτελεί ανωτέρα φύση διότι θυμάται τους αγράφους νόμους, καθοδηγείται ως ανεξάρτητο Εγώ από τους θεούς, δεν φοβείται , σκέφτεται και κινείται και πράττει ελεύθερα, έχει κατακτήσει και την επίγεια και την επουράνια ελευθερία. Εν τέλει φθάνει σε τέτοια ύψη τελειότητας ώστε δια της κηρυσσομένης καθολικής έμφυτης αγάπης να διαλύσει κάθε βαρβαρότητα μίσους και αντεκδίκησης και ανταπόδοσης κακίας και φθόνου. «Δεν γεννήθηκα να μισώ αλλά να αγαπώ» θα βροντοφωνάξει χαράσσοντας συγχρόνως αμετάκλητα τα σύνορα ανάμεσα στην ανθρώπινη βαρβαρότητα και ευγένεια. Γι αυτό ο Ευριπίδης στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι φωνάζει : «είναι φυσικό οι Έλληνες να άρχουν στους βαρβάρους , αλλά όχι οι βάρβαροι στους Έλληνες, οι βάρβαροι είναι δούλοι και οι Έλληνες ελεύθεροι». Η γνώση ελευθερώνει και η ελευθερία ωθεί τον άνθρωπο στον κόσμο του ωραίου και του καλού. Αυτή η οντολογική σειρά επειδή ακριβώς τόσο πιστά τηρήθηκε από τα τέκνα του Σωκράτους αλλά και από τους προγόνους του οδήγησε στην οριστική κατανίκηση κάθε τι του βαρβαρικού. Αναπτύσσοντας οι Έλληνες το Λόγο τελείωσαν άπαξ δια παντός τη βαρβαρότητα της αγνοίας και των απείρων κακών που αυτή φέρει. Αρνητικά «πάς μη Έλλην βάρβαρος». Θετικά : «πάς Έλλην οφείλει να είναι έλλογος ».
Βασίλειος Μακρυπούλιας, δρ. φιλοσοφίας. Πηγή: https://filosofikoskipos.blogspot.gr/2018/03/to_29.html?spref=fb

mythiki-anazitisi

Τρίτη, 17 Ιουλίου 2018

Οι Χάρτες που Αποδεικνύουν Τι Ήξεραν οι Αρχαίοι Έλληνες για τον Κόσμο μας


Σημαντική έκθεση στο Μανχάταν, με αρχαίους Ελληνικούς και ρωμαϊκούς χάρτες, αποκαλύπτει ότι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι γνώριζαν για την ύπαρξη ηπείρου στους Αντίποδες της Γης.
Χάρτης του 1487 από τη λατινική μετάφραση της Γεωγραφίας του Πτολεμαίου, που
περιέχει τους ανέμους και την πρωτοποριακή για την εποχή προοπτική της επιφάνειας της Γης. ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ο άνθρωπος φτάσει στο Διάστημα για να παρατηρήσει τη Γη από μακριά, Έλληνες και Ρωμαίοι προσπάθησαν να συνειδητοποιήσουν το σχήμα και το μέγεθος του κόσμου. Οι προσεγγίσεις τους υπήρξαν διαφορετικές: οι Έλληνες μέτρησαν τον κόσμο με βάση τα άστρα, ενώ οι Ρωμαίοι με βάση τις χιλιομετρικές αποστάσεις των οδών τους.
Η έκθεση, διοργανώθηκε στο Institute for the Study of the Ancient World της Νέας Υόρκης, άνοιξε τις πύλες της την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013 και διήρκεσε έως τις 5 Ιανουαρίου 2014.
Σε αυτή, ο κόσμος του Έλληνα γεωγράφου Στράβωνα (64 π.X.-24 μ.Χ.) ξεδιπλώνεται μπροστά στον επισκέπτη. «Η έκθεση επιτρέπει να κατανοήσουμε πώς οι αρχαίοι αντιλαμβάνονταν τον χώρο και πώς τον απεικόνιζαν. Η γεωγραφία δεν είναι μόνο χάρτες, αξίζει να εξετάσουμε τη διανοητική διεργασία πίσω από αυτούς», λέει η Ρομπέρτα Κιμ, επικεφαλής της έκθεσης.
Ο Στράβων είναι ο πρώτος που με τα “Γεωγραφικά” του δημιούργησε τον πρώτο Παγκόσμιο Γεωγραφικό Άτλαντα, έργο ακριβές και ποιοτικό. Πριν από αυτόν, οι ανακαλύψεις του Αριστοτέλη στα τέλη του 4ου π.Χ. αιώνα γύρω από τις σεληνιακές εκλείψεις και τον ορίζοντα, προσφέρουν τις πρώτες ενδείξεις για τη σφαιρικότητα της Γης.
Ο Ερατοσθένης (276-194), που εργαζόταν στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, είναι αυτός που υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς όπως το σημερινό.

Η Γη είναι σφαιρική

Ο Ερατοσθένης γνώριζε ότι η Γη είναι σφαιρική και υπολόγισε την περιφέρειά της σε 252.000 στάδια. Δεν ξέρουμε όμως την ακρίβεια της μέτρησης, καθώς δεν ξέρουμε ποιο είδος σταδίου χρησιμοποίησε. Αν πάντως χρησιμοποίησε το οδοιπορικό στάδιο (157,50 μέτρα) τότε την υπολόγισε σε 39.690 χιλιόμετρα που είναι αρκετά καλός υπολογισμός, με δεδομένο ότι σήμερα υπολογίζεται σε 40.007,86 χιλιόμετρα.
Έλληνες και Ρωμαίοι εντόπισαν τον Αρκτικό Κύκλο, το βόρειο εύκρατο ημισφαίριο, τον τροπικό του Καρκίνου και τον Νότιο Πόλο.
Ο σημαντικότερος πάντως από τους Έλληνες γεωγράφους είναι ο ερευνητής στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας του 2ου αιώνα μ.Χ. Κλαύδιος Πτολεμαίος. Δύο από τα συγγράμματά του, ένα περί αστρονομίας και ένα για τη γεωγραφία, μεταφράστηκαν στα λατινικά τον Μεσαίωνα, επηρεάζοντας καθοριστικά τη μετέπειτα ευρωπαϊκή επιστημονική έρευνα.

Αντίποδες = Αμερική

Η “Γεωγραφία” του Πτολεμαίου προσφέρει πλήθος στοιχείων για αρχαίους τόπους και πόλεις και επέτρεψε στους χαρτογράφους του Μεσαίωνα να σχεδιάσουν τον πρώτο σχεδόν σύγχρονο χάρτη. Η χαρτογραφική μέθοδος του Πτολεμαίου, γνωστή και ως Mappa Mundi (Παγκόσμιος Χάρτης), έγινε ο κανόνας για τους επόμενους δύο αιώνες.
Οι χάρτες αυτοί ήταν διακοσμημένοι με τα σύμβολα των οκτώ ανέμων, καθώς και με σύμβολα που παρέπεμπαν στον διαχωρισμό του Αριστοτέλη για τα πέντε θεμελιώδη στοιχεία: τη φωτιά, τη γη, το νερό, τον αέρα και τον αιθέρα.
Να σημειωθεί ότι όσοι από τους αρχαίους επιστήμονες και γεωγράφους δέχονταν την σφαιρικότητα της Γης, γνώριζαν για την ύπαρξη μιας αντίθετης διαμετρικά διακείμενης ηπείρου, την οποία ονόμαζαν “Αντίποδες της Γης”.
Η ΥΔΡΟΓΕΙΟΣ ΣΦΑΙΡΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΗ το 150 π.Χ. ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΑΥΤΟ που Υποτίθεται ΔΕΝ ΗΞΕΡΑΝ !!!
Για τους Αντίποδες είχε γράψει εκτενώς ο στωικός φιλόσοφος Κράτης από την Μάλλο της Κιλικίας, τον δεύτερο αιώνα π.Χ. Ο Κράτης ήταν από τους πρώτους που κατασκεύασε υδρόγειο σφαίρα, με σημειωμένη την ήπειρο που αποκαλούσε Αντίποδες (σχέδιο επάνω).
Αυτό και το γεγονός ότι ο Πτολεμαίος αντί να διατηρήσει την ακριβή εκτίμηση του Ερατοσθένηγια το μέγεθος της Γης, προτίμησε δική του, πολύ μικρότερη εκδοχή, ενθάρρυναν τον Χριστόφορο Κολόμβο στην επιδίωξή του να ταξιδέψει προς δυσμάς αναζητώντας τη μυστηριώδη ήπειρο.


iellada.gr

 

. Δυτική Μακεδονία

 

 

 

°F | °C
invalid location provided